NEC’ers ten strijde tegen ‘modern voetbal’

geplaatst in: Overig nieuws | 0

Legio Noviomagum, de NEC sfeergroep, ondersteunt een actie van voetbalsupporters uit heel Europa om weer greep op de sport te krijgen. De vijf hoofddoelen van de campagne Eurostand ‘08 zijn in wezen een protest tegen hetzelfde:  supporters moeten steeds weer wijken voor de belangen van de commercie. De Nijmeegse supporters gaan in de Goffert een spandoek ophangen.

Los van deze actie pleit Dr. Henk van Houtum van de RU deze week voor het behoud van NEC als volksclub.
  Eurostand begon in 1998 als een campagne tegen verplichte zitplaatsen. Het protest van dit jaar zal zich alleen op meer doelen focussen. In het huidige voetbal zijn er veel onderwerpen waar we tegen kunnen protesteren, maar veel van deze doelen zijn niet haalbaar voor ons als supporters. Daarom hebben we ons op 5 hoofddoelen geconcentreerd in de Eurostand 2008 campagne

Zitplaatsen:

De discussie over tribunes was het startsignaal voor Eurostand 1998. De laatste jaren worden er stoeltjes geplaatst op tribunes die oorspronkelijk niet voor zitplaatsen geschikt zijn, en worden nieuwe stadions compleet bedekt met stoeltjes. In diverse Europese landen is het zelfs verplicht om tribunes met alleen maar zitplaatsen te hebben. De wereldvoetbalbazen menen dat het om de mate van veiligheid te doen is, maar de werkelijke reden is om gecontroleerde en rustige fans op de tribunes te hebben in plaats van staande fanatieke fans.

Er zijn veel moderne stadions in Europa met tribunes zonder zitplaatsen, maar die tegelijkertijd erg veilig zijn. Veltins en de Allianz Arena van Schalke 04 en FC Bayern München zijn goede voorbeelden van nieuwe en moderne stadions met een hoog veiligheidsniveau en een tribune zonder stoelen voor de fanatieke fans. Als fanatieke fans moeten we samen vechten voor ons recht om te staan tijdens het supporten van onze clubs. Elk stadion zal en moet een tribune hebben zonder stoelen voor de fanatieke fans!

Vaste en reguliere wedstrijddag- en tijd:

Tegenwoordig is het wedstrijdschema totaal beheerst door mediabedrijven, zonder rekening te houden met de supporters die hun club het hele land door volgen. Dit zorgt ervoor dat supporters urenlang en kilometers ver moeten reizen om hun club bijvoorbeeld op een donderdagavond 20.30 te zien spelen.

Dit is niet loyaal tegenover de supporters die een hoop tijd en energie steken in om hun club te volgen en te zien spelen. Om dit probleem op te lossen, moet er een vaste wedstrijddag- en tijd komen voor de competitiewedstrijden, en een vaste doordeweekse dag voor de bekerwedstrijden. Het maakt niet uit wat voor tijd het precies is, wat wel uitmaakt is dat de overeenkomst bij zowel de club als bij de fans geaccepteerd is.

Toegangsprijzen:

De toegangsprijzen zijn een groot probleem voor vele fans. Op veel plaatsen in Europa hebben de prijzen een niveau gehaald waarbij vele fans het zich simpelweg niet kunnen veroorloven om toegang tot het stadion te krijgen voor wedstrijden. Neem Old Trafford in Manchester bijvoorbeeld. Bij dit stadion zijn de toegangsprijzen zo hoog geworden dat het voor vele fans met een normaal inkomen onmogelijk is om zich de kaartjes te kunnen veroorloven. De sponsoren en rijke toeristen hebben het stadion overgenomen, terwijl de echte fans ondertussen gedwongen zijn om de wedstrijd te bekijken in pubs, waar de sfeer (door de hoge prijzen) veel beter is dan in het stadion.

Wij vinden dat de prijzen op een niveau moeten zijn dat mensen uit alle lagen van de samenleving toestaat om aanwezig te zijn in het stadion. Voetbal is een sport, geen product waar alleen rijke mensen toegang tot zouden hebben.

Verkoop van naam van stadion en club:

De toenemende invloed van sponsoren begint zichtbaar te worden in de normaalgesproken erg trotse traditie van stadionnamen. Zo heet bijvoorbeeld Borussia Dortmund’s legendarisch stadion niet langer ‘Westfalen Stadion’, net als Schalke 04’s ‘Arena Auf Schalke’ en FC Nürnberg’s ‘Frankenstadion’. Deze stadions houden niet langer hun trotste en originele naam.
Deze namen waren de gezichten van beroemde en gevreesde stadions, maar met hun nieuwe sponsornamen is alle charme en roem verdwenen. Er is een groot verschil om je thuishaven te hebben op ‘Walstadion’ of ‘Commerzbank Arena’ in Frankfurt.
Het ergste voorbeeld is de Oostenrijkse club SV Austria Salzburg. De club is gekocht en vernietigd door de drankmaatschappij Red Bull. De naam, het logo en de kleuren van de club zijn aangepast aan die van Red Bull. Veel respect gaat uit naar degenen die SV Austria Salzburg levend houden in de lagere divisies. We zullen en moeten samen vechten tegen deze commercialisering van het voetbal: Wij zijn supporters van clubs, niet van bedrijven!

Beperkingen om doelpunten te vieren:

Vreugde en passie zijn twee van de meest geweldige dingen in het voetbal. Echter, deze twee elementen worden onderdrukt door de tegenwoordige regels. Een van deze regels verbiedt de spelers om hun shirt uit trekken nadat ze een doelpunt hebben gescoord. De grootste reden voor de regel is het feit dat de sponsoren klaagden dat hun logo’s niet werden getoond, als de camera’s de spelers aan het filmen waren zonder dat ze hun shirt aan hebben.